Saab 9000 1984-1998

Saab 9000 ble lansert i 1984 og markerte et nytt steg i Saabs bilproduksjon. 9000 var større enn Saab 900 og viste at SAAB hadde intensjoner om å ta seg inn i et nytt markedssegment. Modellen fikk god omtale blant annet for god plass, gode kjøreegenskaper og høyt sikkerhetsnivå.

9000 representerer selskapets inntog i luksusbil markedet, og ble utviklet som et resultat av suksessen til de turbolada 99- og 900 modellene. 9000 forble i produksjon til mai 1998, og ble erstattet av 9-5 på slutten av 1997, selv om noen få 9000 ble produsert i 1998. Saab 9000 var kun tilgjengelig med bensinmotorer, enten som 5 dørs kombi eller 4-dørs sedan, men aldri som kupe eller cabriolet (bortsett fra én prototype).

Saab designet 9000 som en del av Type Fire plattformen i tett samarbeid med den italienske bilprodusenten Fiat. Fiat solgte lignende versjoner av 9000, som Fiat Croma (enkel utgave), Lancia Thema (luksuriøs utgave) og den Alfa Romeo 164 (sportslig utgave).

I motsetning til 164, som bare deler chassiset, ligner Croma og Thema karroseriet på 9000. Dermed er mye av karosseriet utskiftbart mellom 9000, Croma og Thema. For eksempel dører, men på grunn av Saab har mer sidekollisjonsbeskyttelse vil de ikke passe. Også fronten på 9000 er meget ulik de italienske søsknene på grunn av den mye forbedrede kollisjonsbeskyttelsen. Bare syv deler er faktisk utskiftbare. 9000 modellens karroseri ble designet av Giorgetto Giugiaro og Saab designer Björn Envall.

Til tross for at den totalt sett er kortere enn 900 som ble produsert parallelt, har 9000 en lengre akselavstand og mer innvendig plass. 9000 kvalifiserer som en EPA - klassifisert "stor bil ", en utmerkelse den bare deler med moderne Rolls-Royce i Amerika. Dette ble oppnådd ved å montere motoren på tvers av kjøreretningen. I motsetning til 900, har 9000 tenningsbryteren i rattstammen i stedet for mellom forsetene. Inspirasjonen til setene ble hentet fra «The Muppet Show 's Pigs in Space» av Björn Envall, basert på en skisse av den avdøde dukkespilleren Jim Henson.

9000 ble lansert for motorpressen på en konferanse på Kolmården Viltpark 24. mai 1984, og i 1985 for det europeiske markedet. Denne originale modellen ble kalt "Saab 9000 Turbo 16" og var en femdørs kombi, og kun tilgjengelig med manuell girkasse og 2.0 turbomotor med 16 ventiler fra 900(173 hk uten kat). Luftmotstanden på den originale modellen er 0,34, noe som var veldig konkurransedyktig.

Saab 9000 ble tildelt beste prestisjebil 1985 av det franske magasinet L'Action Automobile.

Tekniske data:

Mål:

Lengde:

CC: 462,0 cm.

CD: 478,2 cm.

CS: 476,1 cm.

Bredde: 176,3 cm.

Høyde: 142,0 cm.

Akselavstand: 267,2 cm

Vekt: 1410 – 1475 kg.


Motor B202:

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 1 985 cm³

Borr x slag: 90x78 mm

Effekt:

123/131 hk (85-88) innsprøyting

126/134 hk (89-93) innsprøyting

158 hk (85-88) turbo u/DI, m/cat

161 hk (88-93) turbo m/DI, m/cat

173 hk (85-91) turbo u/DI, u/cat

182 hk (88-91) m/tuningkit

192 hk (88) spesial

201 hk (89-90) SP/Carlsson, u/cat

Motor B204:

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 1 985 cm³

Borr x slag: 90x78 mm

Effekt:

128 hk (94-96) innsprøyting

148 hk (94-98) lavtrykksturbo

185 hk (94-98) Aero


Motor B234:

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 2 290 cm³

Borr x slag: 90x90 mm

Effekt:

145/148 hk (90-95) innsprøyting

168 hk (94-98) lavtrykksturbo

192/197 hk (91-98) turbo

217 hk (94-98) Carlsson/Talladega

197-222 hk (93-97) Aero


Motor B308:

sekssylindret V-motor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 2 962 cm³

Borr x slag: 86x85 mm

Effekt: 207 hk (95-97)


De forskjellige motorene:

Saab 9000 var tilgjengelig med et stort utvalg av naturlig aspirerte og turboladede motorer. Utvalget besto for det meste av Saab 2,0 og 2,3 liters motorer, men det var også 3,0-liters V6 produsert av GM En modell var utstyrt med en prototype Saab V8 motor


Kraftoverføring:

Langsstilt motor foran, forhjulsdrift

4-trinns, 4HP18, automatisk girkasse, gulvspak

5-trinns, F25, manuell girkasse, gulvspak



Årsmodeller:

1985:

På slutten av 1985 ble 1986 modell 9000 eksportert (med 2.0 Turbo og katalysator, 160 hk) til det viktigste utenlandske markedet for Saab, USA. Saab introduserte også i løpet av modellåret på alle markeder en insprøytingsmodell uten turbo (125 hk med katalysator, 128 hk uten), basert på turbomotoren med fire ventiler per sylinder, elektronisk tenning og banke sensor.

1986:

Høsten 1986 arrangerte Saab et rekordforsøk med Saab 9000, som fikk mye oppmerksomhet i USA og internasjonalt, på Alabama International Motor Speedway i Talladega, som nå heter Talladega Superspeedway. "Saab Turbo - In The Long Run" fant sted over 20 dager og 20 netter. Hovedformålet med Long Run prosjektet er å teste utholdenheten til våre biler som en del av vårt pågående testprogram", forklarte Olle Granlund, leder for Saabs motor- og gir avdeling som var ansvarlig for dette prosjektet. Alle tre 9000 Turbo 16 passerte 100 000 km. merket på 21 dager, og den ledende bilen tok 21 stk. internasjonale og 2 stk. verdensrekorder i prosessen. Til minne om denne begivenheten solgte Saab noen spesialmodeller med navnet "Talladega" de kommende årene, disse var ikke 9000, men også andre modellserier. Arrangementet gjentatt 10 år senere i 1996 med "NG 900".

1987:

 

For 1987 modellene ble en moderne ZF 4 trinns automatgirkasse tilgjengelig (og forble den eneste tilgjengelige automatgirkassen gjennom hele produksjonen). I 1987 lanserte Saab en 4 dørs sedan for modellår 1988, kjent som CD. Fronten på Sedan var annerledes (mer moderne) og mer strømlinjeformet enn kombiversjonen. Dette inkluderte å endre overgangene på frontlykter og grillen, samt å skrå fronten. Saab tilpasset designen på sedanen til å ligne den daværende ansiktsløftningen på 900, som allerede hadde fått en lignende ny for 1987. Denne endringen av design markerte et avvik fra den mer oppreiste frontstilen til original modellen fra 1984, som også var lik det gamle designet på Saab 900 fra 1978 til 1986. At den eldre 900 hadde fått ansiktsløftningen først virker merkelig, men også at 9000 kupe fortsatt beholdt det gamle designet. Men det kan forklares med det faktum at på 80-tallet var hovedmarkedet til 9000 i USA.

1988:

Fra og med 1988 var alle 9000 varianter utstyrt med Saab Information Display (SID) som viste drivstofforbruk, avstand til tom drivstofftank, ladestrøm, utetemperatur og laveste batterispenning under start. Hvis utetemperaturen falt til mellom −3 og 3 °C, velges temperaturvisningen automatisk for å varsle om is. Et eget piktogram overvåket dør- og lukeåpning og utvendig lyspæretilstand. 1988 markerte også introduksjonen av beltestrammere for forsetene.
Saab Direct Ignition ble også introdusert i 1988 med 9000 CD og B202 turbomotor. Den samme motoren i CC fikk DI i 1989. Siden den gang har alle nye motorutgivelser for 9000 fått DI, med unntak av senere V6 som kom fra GM. Effekten til begge motorene økte litt, fra 160 hk til 163 hk (med katalysator), fra 125 hk til 128 hk DIN (med katalysator) og fra 128 hk til 133 hk DIN (uten katalysator).

1990:

For 1990 modellen introduserte Saab den nyutviklede større B234 2,3-liters motoren, som ga 145 hk uten turbo.

1991:

For 1991 modellen ble B234 også tilgjengelig med en turbo, med 195 hk og et imponerende dreiemoment. I motsetning til de andre motorene, som hver også ble brukt i 900, ble B234 kun brukt i Saab 9000.
For Europeiske 1991 modeller og Amerikanske 1992 modeller tok Saab også i bruk den skrånende fronten fra CD også for CC. Med dette var den klassiske flate fronten til Saab 90, 99, 900 og tidlig 9000 over. Dettee design eksisterte bare for denne for dette modellåret på CC på de fleste markeder.

 

1992:

Den neste store ansiktsløftningen for Saab 9000 5 dørs kombi ble fulgt av utgivelsen av et delvis redesignet karosseri for modellåret 1992 i Europa (1993 for USA), kjent som CS. Ved utgivelsen av CS ble den originale kombivarianten fra 1985-1991/1992 i etterkant betegnet CC for å skille den fra den nyere versjonen. Den "gamle" CC ble fortsatt solgt ut sammen i enkelte markeder som en inngangsmodell og spesielt i USA, hvor den nye CS ikke var tilgjengelig før i 1993.

 

1993:

Et nytt turbo styringssystem, Trionic 5 (og senere Trionic 7), ble levert fra modellår 1993 og utover Trionic bruker motstandstennplugger for å oppdage for motorbanking i stedet for banke sensorer som var integrert i motorblokken i det forrige APC-systemet.

I 1993 ble modellutvalget revidert for å gi en viss likhet i modellbetegnelsene på alle markeder.
Modellene ble som følger:
CS/CD med basisutstyr (som i prinsippet allerede inneholdt mer utstyr enn det f.eks. de tyske konkurrentene tilbød på den tiden.
CSE / CDE kom med mest tilgjengelig utstyr fra fabrikken
Begge utstyrsmodellene kunne kombineres med motorene som var tilgjengelige i den respektive produksjonsårene.
Dette betydde at selv en "enkel" CS kunne bestilles f.eks. 200 hk turbomotor.

1998:

Produksjonsslutt: Siden 4 dørs CD/E og den sporty Aero allerede gikk ut på dato etter 1997, ble bare 1400 av Saab 9000 produsert for det siste modellåret, og av disse ble bare 400 eksportert til USA.
Saab konsentrerte seg allerede om etterfølgeren til 9000, Saab 9-5.


9000 CC (liftback):

Opprinnelig kjent som 9000, ble den originale liftback varianten senere gitt CC betegnelsen, som står for "Combi Coupe", for å skille den fra CD "Corps Diplomatique" sedan og senere CS liftback. Saab brukte også disse forskjellige betegnelsene på 900 versjonene. Mens 900 opprinnelig hadde en oppreist front, ble denne erstattet av den skrå versjonen i 1990 som tidligere hadde debutert på 9000 CD i 1988.
Den originale 1985 CC modellen (kun tilgjengelig i Europa) ble drevet av en turboladet, 4 sylindret, 16 ventilert, rekkemotor med doble overliggende kamaksler, som leverte 175 hk uten katalysator og 160 hk med. Tidligere i utviklingen hadde PRV-motoren også blitt vurdert.
9000 ble tilgjengelig i USA i 1986, og fra og med 1987 ble turboen vannkjølt. I 1989 fikk CC med B202 turbo det berømte DI-systemet som Saab introduserte i CD-versjonen ett år før, og økte effekten til 161 hk med katalysator.

 

Som med Saab 900 CC, hadde Saab 9000 CC noen spesielle serier i enkelte land, for eksempel:
"Saab 9000 turbo 16 SP", også kjent som Talladega til ære for de 19 utholdenhetsrekordene satt av tre standard 9000 turboer på Talladega Speedway i USA i 1986. Siden 1988 har den vært tilgjengelig både med og uten katalysator. Saab hadde økt effekten til 175 hk (160 originalt) i katalysator modellen og 192 hk (175 originalt) i modellen uten katalysator. Ladetrykket var rundt 1,0 bar. Videre ble det installert en ny «black box» (APC) i "Talladega" som tillot høyere effekt.

I Storbritannia fortsatte de imidlertid tradisjonen med Saab 900 Carlsson som tok navnet fra den svenske rallylegenden Erik Carlsson. 9000 Carlsson modeller ble produsert med et lakktilpasset bodykit med spoiler, med en oppgradert turbolada B202 motor kun levert med manuell girkasse, og som leverte 195 hk. (185hk. med katalysator) i 1990. Denne ble oppgradert til 225 hk i 1991-92 med B234 turbomotor. "Carlsson" ble produsert fra 1990 til 1992 (endret fra CC til CS-design) med en motoreffekt på opptil 225 hk og kan beskrives som forløperen til Aero modellen, som ble introdusert i 1993 med CS design. En rekke av Carlsson- modellene utstyrt med B202 turbomotorer ble solgt på det australske markedet.

Alle de fire seriene, "SP 16" (Frankrike), "Turbo 16 S" (Tyskland, Sveits), "Talladega" (Europa, USA) og "Carlsson" er svært sjeldne biler som i dag er populære blant Saab entusiaster over hele verden.

Produksjonstall:
Saab 9000 CC 5 dørs: 216 385 stk.
Saab 9000 CC 1985-1991 - 43 % av alle produserte Saab 9000


9000 CD (sedan):

Saab 9000 CD Sedan-modellen ble presentert i Nice januar 1988. CD var en firedørs sedan som fra begynnelsen hadde en litt mer aerodynamisk front, som CC fikk i 1991. Akkurat som CC modellen, var CD i utgangspunktet kun tilgjengelig med B202 turbomotor, Saab benyttet helt fra starten sitt nye "DI tenningssystem".
På Birmingham Motor Show i september 1988 hadde Saab premiere på CD uten turbo, med den naturlig aspirerte 2,0-liters motoren. I 1990 introduserte Saab 148 hk, 2,3-liters B234 motor uten turbo for begge karosseritypene, CC og CD. Siden da har CD vært tilgjengelig med de samme motoralternativene som CC (med unntak av Aero motoren). CD beholdt sitt gamle karosseri til og med 1994, da Saab redesignet CD for første gang, og hadde nå et karosseri som lignet på CS. Sedanen ble faset ut etter 1997.


Fra begynnelsen av hadde Saab plassert CD over CC både med utstyr og pris. Dette var i tråd med tiden, som en dyr sedan modell rettet mot forretningsfolk (med eller uten sjåfør) som ikke trengte lasterommet til CC. Dette er grunnen til at Saab aldri tilbød CD med nedfellbart baksete, noe som ville gått på bekostning av stabilitet og støy.

Med introduksjonen av Saab 9000 2.3 Turbo CD "Griffin" som toppmodell i 1992, plasserte Saab seg endelig i luksusklassen. Griffin som ble produsert i begrenset opplag på 400 stk. var kun tilgjengelig i CD, og kun med 2.3 Turbo motor.

I 1995 ble en 3,0-liters B308 V6-motor med 210 hk introdusert som standard for CDE sedan og valgfritt for CSE liftback. V6 ble avviklet i USA etter et år sammen med CDE modellen, men fortsatte i Europa til og med 1997.

På noen europeiske markeder gjenopplivet Saab spesialmodellen "Griffin" fra 1995 og utover. Den var kun tilgjengelig med V6-motor, automatgir og med en rekke luksuriøse utstyrspakker, som for eksempel ekstra klimaanlegg for passasjerene bak, og med alle tilgjengelige elektriske alternativer, spesiell eukalyptusgrønn lakk, aircondition i baksete, valnøttlister og persienner bak.

Produksjonstall:
Saab 9000 CD/CDE 4 dørs: 112 177 stk.
Saab 9000 CD 1988-1997 - 22,3 % av alle produserte Saab 9000


9000 CS (liftback):

Saab presenterte 9000 CS (Combi Sedan), en oppdatert versjon av den tidligere CC liftback karosserivarianten, i Europa høsten 1991 for modellår 1992. I USA startet CS i1993. Denne erstattet CC. Med lavere front og nye frontlykter, ny grill, mindre endringer ved dørene og en vesentlig redesignet bakdel. Selv om interiøret stort sett forble den samme, var det noen endringer i detaljene.

Etter at den gamle B202-motoren ble faset ut etter 1993, var det totalt 9 stk. forskjellige motorversjoner tilgjengelig for CS de kommende årene. Etter modellår 1995 ble begge de firesylindrede motorene uten turbo avviklet i USA.

En jubileumsmodell produsert begrenset opplag ble introdusert i 1997 for å markere Saabs 50 års jubileum, med skinnseter preget med den klassiske, flyinspirerte Saab logoen og et fargekodet skjørtesett. Motor var fritt valgbar fra de tilgjengelige turbomotorene fra 1997 med unntak av Aero motoren på 225 hk. Jubileumsmodellen kunne bestilles helt til slutten av 9000 produksjonen i 1998. I den 1998 kunne jubileumsmodellen også bestilles med Aero motoren.

En spesiell versjon av CS, Saab 9000 CS Aero, ble introdusert i 1993. Forgjengeren var (på noen europeiske markeder) Saab 9000 CS 2.3 16 S i 1992 med B234 turbomotor på 195 hk, med spesielle tekstil/skinnseter, sporty styling og mye utstyr. Nye 9000 Aero ble introduser i Paris oktober 1992 for modellår 1993, og var den raskeste Saab til dags dato med et eksklusivt interiør og eksteriør. Den ble drevet av en 225 hk Saab 2,3-liters B234 motor, med mer effekt takket være en større Mitsubishi TD04 turbo. Automatgir utgaver var begrenset til 200 hk. og beholdt de vanlige Garret T25 turboene. Aero var utstyrt med fargekodet skjørtesett og spoiler, åtteveis Recaro oppvarmede sportsseter, sportsunderstell og 16 tommers Super Aero felger. Aero modellen sin akselerasjon ble sterkt fremhevet, og reklamer skrøt ofte: "5 trinns Saab 9000 Aero vil akslere fra 50 til 75 mph raskere enn en Ferrari Testarossa og en Porsche Carrera 4." Aero ble avviklet etter modellår 1997, så i det siste modellåret, 1998, var 225 hk. motoren tilgjengelig for alle Saab 9000.

Produksjonstall:
Saab 9000 CS/CSE: 174 525 stk.
Saab 9000 CS 1992-1998 - 34,7 % av alle produserte Saab 9000


Cabriolet (prototype):

En cabriolet utgave ble konstruert av finske Valmet, prototypen er for tiden utstilt på Uusikaupunki bilmuseum nær Valmet fabrikken. Andre eksperimenter inkluderte montering av en Yamaha utviklet V6 motor som er mest kjent i Ford Taurus SHO. Det ble nedlagt veto av Saab-Scania, Saabs eier på den tiden, mot monteringen av en VM Motori dieselmotor som hadde blitt utført med sikte på å øke Saabs salg i Sentral- og Sør-Europa. En stasjonsvogn var aldri virkelig under vurdering på grunn av utgiftene, ikke i det minste av hensyn til de ofte små Saab importørene som dermed ble spart for bryet med å måtte holde et større varelager.


Prometheus (prototype):

I 1993 eksperimenterte Saab med "steer by wire" teknologi som en del av det europeiske programmet "Prometheus" (Program for European Traffic with Highest Efficiency and Unprecedent Safety). Deres bidrag til programmet besto av en modifisert 9000 med ratt erstattet med en sentermontert joystick. Dette oppsettet fjernet risikoen for kropps- og ansiktsskader i tilfelle en ulykke. Det ga også enklere og billigere installasjon av kollisjonsputer, samt forbedret sikt til instrumentpanelet. Denne prototypen ble testet av Jeremy Clarkson i en episode av Top Gear, segmentet ble besøkt på nytt i serie 18, episode 5 av Top Gear serien, der Clarkson og James May hyllet det falne bilmerket.


MPV (prototype):

Ved et besøk hos American Sunroof Company, som hjalp til med å designe Saab 900 cabriolet, oppdaget ingeniørene byggingen av en minivan basert på Chryslers K-bil (senere lansert som Chrysler Voyager). Gunnar Larsson syntes dette var en god idé, og da han kom hjem spurte han karosserisjefen Dick Ohlsson om de kunne utvikele noe sånt basert på Saab 9000. "No problem", var svaret og et lite team begynte å jobbe med det i hemmelighet. De brukte 9000 plattformen, forlenget den og med høyere tak og plass til syv personer (selv om baksetet var mest egnet for barn). Fullskalamodellen sto ferdig i mai 1985, to måneder etter at ideen først ble fremmet.


Limousin:

Den britiske karosseribyggeren Coleman & Milne forlenget flere Saab 9000-er til limousinversjoner.

Programleder James May lagte også en limousin av en Saab 9000 og Alfa Romeo 164, som en del av en utfordring for en episode av BBCs Top Gear.



Totalt ble det produsert 503 087 stk. Saab 9000.
Disse er fordelt på:
216.385 stk. Saab 9000 CC (MY 1985-1991)
174.525 stk. Saab 9000 CS (MY 1992-1998)
112.177 stk. Saab 9000 CD (MY 1988)